inahuitema.reismee.nl

Een week in Cusco

Hola chicos y chicas!!

Hier alweer een berichtje vanuit Cusco..

Wat ik de vorige x ben vergeten (ai.. pijnlijk) is om iedereen te bedanken die in mijn boekje (volgens Annemieke het ´ik ga wel heel lang uit-van-huis boekje´ ;)) heeft geschreven. Vond het echt super om te lezen! Wiets, Els en de rest bedankt voor t maken/het idee en mem om ervoor te zorgen dat er super veel (onverwachte) mensen instonden! Top! Ik niet iedereen persoonlijk bedanken.. maar vond elk verhaal stuk voor stuk geweldig en werd elke x weer opnieuw verrast!

Na 1 week Cusco ben ik al aardig ingeburgerd. Moet zeggen dat dat hier heel snel gaat (eigenlijk na dag 1 al). Het is hier best toeristisch en er zijn ook nog eens veel Nederlanders. Voornamelijk veel Nederlanders die ongeveer hetzelfde doen als ik: maand Spaans leren, maand vrijwilligerswerk (of langer) en daarna rondreizen.

Vorige week maandag zijn de lessen Spaans begonnen. Dit was erg fijn want na 3 dagen rustig aan doen wilde ik ook wel wat actie :) We hebben een klasje van 4 mensen en hebben elke week een andere leraar. Dat is wel fijn want dan komen ook eens wat andere onderwerpen ter sprake. ´s Ochtens is er van half 9 tot 1u les. Daarna ga ik naar mijn gastgezin om te lunchen. Ze eten hier s middags al warm en s avons gewoon ff een broodje ofzo. Dit schijnt beter te zijn voor je ivm de hoogte. Voor mij wel even wennen, had eerst s middags helemaal geen zin in eten. T begint nu al beter te worden... Bij het gastgezin krijg ik over t algemeen prima eten dus niets te klagen!

Daarna hebben we nu elke middag in het centrum afgesproken met een groepje van de school. Als de zon schijnt zijn we aan t genieten in het centrum op een plein en anders ergens een bakje koffie halen. En als t meezit doen we ook nog wat aan ons Spaans ;).

Vervolgens begint de zeer levendige avond/nacht hier in Cusco.. Er zijn erg veel bars/discotheken. Daarbij horen ook de vele mensen die je naar binnen willen lokken (toeristisch dus..). We zijn nu een paar x om 9u naar de kroeg geweest want dan is er Salsales!! Erg tof! Ook heb ik daar de nationale drank kunnen ontdekken; Pisco Sour.. hmmm!

Donderdag en vrijdag waren aparte dagen hier.. Er werd nl gestaakt! Dat betekende dat het hele leven hier vrijwel stil lag.. Geen taxi´s, bijna geen winkels open etc.. Dus verlaten straten met alleen mensen aan t lopen of kinderen aan t spelen. Ook op het vliegveld was het chaos.. mensen konden niet naar het centrum komen want er waren geen taxi´s en op een gegeven was er ook geen vliegverkeer meer. Bij het vliegveld was voornamelijk de rellen, hier in centrum niet veel van gemerkt. Alleen een handjevol protesterende mensen. Ze staken tegen de privatisering van toeristische bestemmingen in Peru, en voormalijk rond Cusco. De regering wil bijvoorbeeld nabij Machu Picchu hotels enzo bouwen. Zonde natuurlijk voor alle oude inca ruines hier maar heb t idée dat deze manier van staken niet zoveel helpt.. Maar goed.

Vrijdag zijn we ook nog met de school uit eten geweest en werd ons de nationale delicatesse voorgeschoteld: Cuy.. En dat is... Cavia.. Echt waar..

Zie foto´s, het zou bijna nog een raadseltje kunnen zijn wat voor dier het is .. Ik heb echt een ienimini stukje gehad en t was niet echt lekker, heel zout en kruidig.

Afgelopen weekend hebben we een aantal plaatsen hier in de buurt bezocht. Dat is het leuke aan Cusco: In de regio heb je erg veel interessante plekken waar je heen kunt gaan. Zaterdag zijn we naar Sacsayhuamán gegaan (Spreek uit als: Sexy Woman J).

We werden deze dag geconfronteerd met een van de karakteristieken van Cusco: Het wisselvallige weer. In het centrum zaten we eerst in het zonnetje. De lucht werd al een beetje donker maar toch met de taxi naar boven gegaan om Sacsayhuamán te bezoeken.. Eenmaal daar: Lluvia (= REGEN). Sommigen van jullie denken dat ik op een of ander subtropisch strand zit, maar dat is dus niet zo.. (het ligt niet eens aan de kust ,)) Het weer verandert hier van minuut tot minuut.. regen-zon-regen-zon. En s avonds is het erg koud. Dit heeft te maken met de hoogte, Cusco ligt op ong. 3300 meter!!!

Maar verder met Sacsayhuamán: Eerst daar een half uur onder een afdakje gestaan om te schuilen voor de regen.. Wat gaan we doen? Terug of toch de regen in.. Dat laatste! Poncho gekocht (muy bien, zie foto´s) en rondgewandeld. Vanuit Sacsayhuamán heb je een mooi uitzicht over Cusco. Daarnaast is het een vrij groot incabouwwerk. Ze zeggen dat Cusco gebouwd is in vorm van een Poema en dat Sacsayhuamán het hoofd moet zijn. Tsja..

Zondag zijn we (met mijn bailar-de-salsa-amigas Nienke en Ilse en nog 3 chicos) naar andere plaatsen in de buurt geweest: Pisac, Ollantaytambo en Chinchero. Ook hier allerlei oude incabouwwerken. Erg indrukwekkend! Pisac staat ook bekend om zijn markt maar hier hadden we niet zoveel tijd voor, komen andere x dus nog terug! We waren met een georganiseerde tour (bus in-bus uit), dit was wel geschikt om snel een indruk te krijgen van de omgeving maar er zijn nog genoeg plekken waar ik nog een x heen wil! Vanuit de bus had je ook een schitterend uitzicht over de bergen en zelfs nog wat sneeuw gezien! Het is trouwens heel apart om zo hoog te zitten.. Boven op de berg kijk je uit op het ´dal´, Cusco, terwijl dat ook al op 3300 m zit!

Om nog even terug te komen op het vorige verhaal: Het beroemde aan de steen is inderdaad dat deze 12 hoeken heeft! En dat heeft weer te maken met de bouwstijl van de inca´s zoals jullie al hebben kunnen lezen J.

Oh ja, ik heb inmiddels ook een Peruaans nummer. Is hier hardstikke goedkoop. Voor ong. 20 euro beltegoed en gratis telefoon. Geen idee wat het is maar is iig mooier dan mn nokia (al was dat niet zo moeilijk ;)). Het nr is: 0051849315649. Mocht er een x wat zijn kun je me hierop een smsje sturen (bellen wordt wel erg duur ;)).

Mensen, leuk dat jullie mijn verhaal weer wilden lezen en tot de oare keer!

Reacties

Reacties

WJK

Hey Ina,

Weer een heel leuk verhaal!! geniet maar lekker van de Pisco Sour... Maar van die Cavia????
Heb op de foto's gezien dat we je altijd een pakketje kunnen sturen met DHL.. Het weer in JOURE is nou niet echt om een (inca) terrasje te pakken..

Groetjes WJ

Annemieke

Well hello Ina,

Alles goed met jou zo te lezen, erg fijn dat je ons zo op de hoogte kunt houden. En je hebt helemaal gelijk, deze site ziet er wat strakker uit dan waarbenjij.nu erg mooi!

Maar wat een andere wereld zeg! Wat mooi groen enzo. Enne die cavia had wel wat weg van de Jouster merke kiep, alleen zijn ze bij ons zo fatsoenlijk om die lelijke en confronterende kop eraf te halen... Misschien een tip van jou naar hun toe :p

Nou Ina, veel succes met je volgende verhaal, ik sjoch er no al nei út!

Liefs Annemieke

Carolien

Hee Ina,

wat kun jij leuk schrijven! Heb nu helemaal een idee hoe het is. Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Kan me zo voorstellen dat de tijd erg snel gaat. Ik heb nu voorjaarsvakantie dus dat is wel relax, maar als ik jou verhalen zo lees krijg ik ook heel erg zin om weg te gaan! Hoe is dat gastgezin eigenlijk. Zijn dat leuke mensen? Heb je ook nog contact met die dochter van hun? En moet je met hun Spaans spreken? Lijkt me heel spannend om in een ander gezin te zijn. En trouwens super dat je al wat leuke mensen hebt leren kennen! Hee geniet er lekker van en ik kijk uit naar je volgende verhaal! veel plezier. Liefs Carolien

Titia

Heeey Ina,

In een weekje heb je al heel wat leuke dingen meegemaakt zeg, super!!

Maar cavia? Wist je dat al voor dat je het ging eten? Misschien voor ons ook het proberen waard:)

Heel veel plezier met het salsa dansen, erg leuk om te leren lijkt mij! En dus genoeg nederlanders? ook nog friezen;)?

Succes en tot je volgende verhaal!

Tut Titia

Alida

Hé Ina,

Het is erg leuk om je verhalen te lezen en je op die manier te kunnen volgen... Bij bepaalde dingen probeer ik me een voorstelling te maken van hoe dat er ongeveer uitgezien moet hebben...(lekker vlees eten e.d. ;-) )

Bevallen de lessen spaans een beetje?

Succes met alles en tot een volgend verhaal!

Liefs Alida

John

He Lieverd,

Net als vele anderen verbaas ik mij ook over die cavia. Helemaal omdat ik je eetgewoontes ken en kluiven niet echt in je vocabulaire voorkomt hehe....

Maar super dat je daar je draai al zo snel gevonden hebt. Zou wat zijn dat ik daar al veel eerder naar toe moet komen (alhoewel dat ook wel heel aantrekkelijk klinkt)....

Zoals je weet ben ik inmiddels ook met mijn cursus Spaans begonnen (LOI 2 uur per dag in de auto) maar dat gebral van mij zal wel niks voorstellen vergeleken met wat jij inmiddels al kent...

Kunnen we trouwens vanaf mei de link ook veranderen in johnterra.reistmeemetinahuitema.nl?

Veel liefs en een dikke tut

Regina

Hé Ina, lijkt me prettig dat er ook aardig veel Nederlanders zijn, alhoewel je Marianne Thieme daar wel niet zult tegenkomen...!! Het was een goeie geste om jouw verjaarskado alvast te besteden. Mooie foto's meid. Wat ik je nog wil vertellen; een collega vertelde dat zijn dochter in 2005 ook in Peru is geweest met dezelfde doelstelling. Dat was haar heel goed bevallen maar zij gaf met name één duidelijk advies: 'S AVONDS NOOIT ALLEEN DE STRAAT OP!. Nou, ik dacht dat wil ik je nog even meegeven want "dat zou bij mij als moeder zijnde nooit bij me opkomen......" (?!)
En Rolf, die lijkt wel ondergesneeuwd! Of misschien is het enkel zijn telefoon (we weten dat dat ook kan gebeuren toch...) maar in ieder geval is het verdacht stil vanuit dat werelddeel. (it sil him wol te djûr wêze, giet allegear fan syn beltegoed au).
Nou myn famke, geniet nog volop en pas goed op jezelf. Doei!

Abma

Jodeli!

Wat een vette foto;s heb je erop staan, jaloersmakend mooi die landschappen daar, en die kleren van die mensen, echt heel gaaf. Ik ben net terug van een weekje wintersport, ook niet vervelend, met z'n zessen heen geweest naar Zuid-Frankrijk en geloof het of niet: in de luwte op het terras 25 graden, errug vervelend. In een t-shirtje konden we daar zitten, kopje koffie, nieuwe piste, kopje chocolademelk met slagroom, nog een keer omhoog met de ligt, twee afdalinkjes verder, biertje. Heel zwaar allemaal. Ben vet verbrand en myn nase is aan gort (lees: ik kan de vellen van mijn neus trekken). Sexy hoor. Nou chicka, veel plezier daar en have fun. Tut AM.

Elske

Heeey Ina,
Wat een mooi verhaal en moooooie foto's!!!
Cultureeel goed bezig in ieder geval.
Onze skivakantie was vergelijkbaar met die van AM, ook de velletjes helaas en heb een hele mooie witte bril op mijn neus...
Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende mooie verhaal!
X elske

Jeannette

Hey ina!

Echt super gaaf wat je daar al hebt beleefd!en je hebt echt mooie kiekjes gemaakt... Veel succes met je spaans!! Ik denk dat ik ook maar een spaanse cursus ga beginnen, voordat de hele vriendengroep straks spaans spreekt ;-) Heel veel plezier en ik ben erg benieuwd naar wat je over een paar weekjes gaat doen! Geniet!!

Liefs Jeannette

Ciska

Ha die Ina.
Wat fijn dat je je daar al wat thuis voelt.
Die cavia dat lijkt me echt niks. Mooie foto,s trouwens.
John leert ook al aardig spaans als ik hem zo hoor.
Wij passen wel een beetje op hem en horen zo nu en dan wel hoe het met je gaat. Jullie hebben regelmatig contact hoor ik wel en ik heb de inentingspapieren al even voor hem bij de dokter gebracht. Wij zijn op het opgenblik druk bezig met de verbouwing van de winkel.
Verder is allles hier oke succes met je spaans en oant oare keer.

Groetjes van Hille en Ciska

Patricia

He Ina,

Mooi dat je het goed naar je zin hebt,helemaal top!!!
Dus het spaans gaat ook goed,lijkt mij moeilijk om te leren...
Ik hoop dat je het na deze weken ook nog erg naar je zin zult hebben,heel veel plezier nog de komende tijd!!

Groetjes Patricia,Rogier en Jessie.

Wendy en Bernlef

Hoi Ina,
Na een ritje van 15 uur zijn we ook in Cuzco-Cusco! Gaan vandaag naar Sexy Woman, ik sms je wel even misschien even eten of zo? Groetjes Wendy

Titia

Heeey Ina,

Hoe gaat het nu in Peru?
Je bent er alweer een maand, de tijd gaat echt super snel!! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal..
Heel veel succes en plezier!!
Tut Titia

Wendy

Hey Ina! Nou we zitten vast in Puno, er is een staking dus konden we vandaag niet naar Copacobana, jammerrrrr.



Hebben gister een stukje Titicaca gedaan, met een boot naar de Uros (heel bijzonder hoe die mensen leven al zijn ze al behoorlijk aangetast door het toerisme) en vervolgens zijn we naar Tequile gegaan wat erg mooi was vanwege de rust en het prachtige landschap daar. Ook heb je daar geweldig uitzicht over het meer en de sneeuwtoppen van Bolivia. Voor een luttele 35 sol pp voor een hele dag vond ik het absoluut de moeite waard! En op de terugweg hebben we lekker op het dek kunnen zonnen dus waren we de koude in Cuzco snel vergeten!



Groetjes en succes met je project op school, (als ze weer niet komt opdagen dan ga je toch gewoon al lekker beginnen met reizen of ben ik nu heel suggestief??)



Groetjes Wendy

Arie

Beste vrienden,

Fantastisch mooie foto's. Erg origineel!!!
Geniet van jullie laatste dagen daar. Ik zal ervoor zorgen dat er een lekker koud glas rose voor Ina klaar staat en een lekker koud potje bier voor John.

Tot volgende week.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!