inahuitema.reismee.nl

We verlaten Cusco..

hola amigos!!

Hier alweer mijn (voorlopig) laatste berichtje uit Cusco...
We gaan namelijk op reis naar Bolivia! Samen met mijn amigasNienke en Ilse vertrek ik morgen naar Puno, daar gaan we naar Lago Titicaca. Daarna naar Copacobana en dan La Paz! Vanuit La Paz gaan we de jungle in!!!!!!!
De afgelopen weken in Cusco waren errug leuk, dus ik vind het heel jammer om afscheid te moeten nemen. Anderzijds kijk ik ook wel weer uit naar een nieuw avontuur en is het goed om op het hoogtepunt afscheid te nemen :)
Een aantal van jullie hebben er al naar gevraagd, enik zal er eindelijk eens over vertellen: mijn vrijwilligerswerk in Cusco.
Ik kwam hier met t idee les te gaan geven op n school (je leest t goed, kwam hier met t idee..) alleen dat ging allemaal op zn Peruaans..We hadden een afspraak met de directrice maar die kwam niet opdagen, na weer bellen en mailen reageerde ze niet echt.. Dus heb ik maarbedacht naar n ander project te gaan, je gaat natuurlijk niet eeuwenafwachten of enwanneer ze je 'willen'.
Nu zit ik bij een project waar meisjes wonen die geen goede thuissituatie hebben. De ouders zijn te arm om ze op te voeden, hebben alcoholproblemen of mishandelen demeisjes. Er wonen meisjes van 6 tot 19 jaar, erg verschillend dus. Ik ben er s ochtends en zo nu en dan ook s middags (andere middagen heb k spaanse les). Ik help de meiden met hunhuiswerk enzo en probeer zo nu en dan wat les te geven maar dat is best nog lastig daar. De dames die de baas zijn hebben t op een bepaalde manier voor ogen en voor mij is t lastig me daar tussen te wurmen..
In t begin was t wel heel erg wennen, eigenlijk gebeurt er niet zo heel veel daar.. de meiden zitten er maar gewoon. De meesten gaan s middags naar school dus zijn s ochtends op het project. Maar er zijn ook die geen school hebben of alleen donderdag en zondag gaan.Het niveau van de meiden verschilt ook heel erg. Je hebt meiden van 14(die ook nog zeggen dat ze 17 zijn) die amperkunnen lezen, schrijven en tellen.Voor sommigen van hen geldt ook dat dit komt omdat hun eerste taal Quechua is, de oorspronkelijke taal van de Incas. Dezetaal wordt nog in veelafgelegen dorpen gesproken. Ik probeer te helpen waar ik kan ent is gewoon leuk met de meiden te kletsen. T is alleen jammer dat iker verder niet zoveel vanmezelf in kwijt kan. Ook heb je alle leeftijden en niveaus bij elkaar, dus lesgevenwordt wat lastig dan.En de dames die er de baas waren begreep ik al helemaal niet..
Laatst wilde ik op een middag met de meiden gaan volleyballen, dus ik vragen om een bal.. Bleek dat we niet mochtenvolleyballen, ik moest de meiden maar een beetje leren lezen en schrijven. Nu ben ik daar natuurlijk niet te beroerd voor maar om die meiden de hele dat op te sluitenin een saai lokaal gaat nergens over.. Zelfs even een half uurtje volleyballen mocht niet.. Nou ja zeg..
Gelukkig mocht ik ze nog wel een beetje gitaarles geven (op de meest valse gitaren ever), dat was wel grappig.

Ik was van plan deze week nog vanalles te doen en te genieten, helaas gooiden een parasiet en samonella roet in het eten..
Donderdag had ik echt mega buikkrampen. Ik wilde natuurlijk niet naar t ziekenhuis maar d8 omdat we gaan reizen is t miss wel beter gelijk te gaan. Dus Nienke en Ilse gebeld en naar t ziekenhuis. Daar aangekomen kon ik amper zitten/liggen/staan dus was blij dat we daar waren. Ik werd op bed gelegd met gelijk een infuus in mn lijf. Gelukkig voelde ik me daardoor wel beter. Na wat onderzoekjes kwamen ze dus tot de conclusie dat ik een parasiet heb en een redelijk zware vorm van salmonella. Schrik hier niet van, bijna iedereen hier heeft wel een anti biotica kuurtje gehad ivm een of andere infectie.
Maar daar lag ik dus voor t eerst in mn leven in t ziekenhuis met n infuus naast me, haha! Ze hebben me wel 2 nachten gehouden, ook beetje overdreven maar omdat we op reis gaan vond ik t wel prima. Dag 2 kwam een ander NL meisje, Hanneke, in de kamer naast me te liggen omdat zij longontsteking heeft, dat was dus wel gezellig! Ook kwamen er heel veel mensen op bezoek dus ik kwam de dag wel door.
Even een indruk van t Peruaanse ziekenhuis: met 9 doktoren kwamen ze me vertellen wat ik had. Zusters die spuiten enzo geven gebruiken geen handschoenen, de schoonmaker en vrouwtje wat t eten bracht waren daarentegenbijna helemaal ingepakt. Ze verwisselden bijna het infuus van Hanneke en mij (je moet zelf goed opletten!). Je kunt n infuus beter optillen dan ermee proberen te rollen, een van mn wieletjes brak dan ook af.. Zelfs in het ziekenhuis heb je s nachts geen water.. lekker..

Nou amigas, hier laat ik het bij. Zal zo naar mn laatste salsalesje hier :( Dat zullen we echt wel gaan missen!!
Oh ja, het Peruaanse nummer dat ik heb werkt waarschijnlijk niet in Bolivia. Zal daar wat nieuws aanschaffen.
Adios!

Reacties

Reacties

Regina

Hoi Ina, het is hier nog maar net 8 uur in de morgen en ik zit toevallig al achter mijn pc-tje, daarbij blij verrast met jouw mail/verhaaltje. Ongetwijfeld ben ik de eerste om te reageren! Dus Copacobana ligt in Bolivia, nooit geweten.
Wij, oudere jongeren, kennen dat van Lola. Ken je die?
She was the showgirl. Dat dat volleyballen niet doorging kan ik wel begrijpen; hiest dien knibbellappen ommers net mei!! We horen de volgende keer wel van jou of die Bolivianen ook zo soepel in de heupies zijn. Op de één of andere manier geloof ik daar niet in. Waarom weet ik niet. Komt denk ik door de naam van het land. Tot horens!

WJK

Hey Ina,
Weer een leuk verhaal, had wel al één en ander van John gehoord, maar ben blij dat je weer helemaal op de been bent (in een vreemd land in het ziekenhuis is altijd scherp blijven)..

Veel succes in Boliva..

Groet WJ

Froukje

Hee Ina!
Wat ontzettend vervelend zeg, die parasiet in je!! En in t ziekenhuis liggen! Gelukkig gaat het weer wat beter!! En wat leuk dat je les geeft aan jonge meiden, waarom waren er eigenlijk geen jongens bij? Ik heb nu pauze, heb t lekker druk op mn werk. Weken vliegen voorbij! Ben alweer 5 maanden aan het werk. He, heel veel plezier gewenst in Bolivia, ik houd je verhalen in de gaten. Zal e.d.d. nog even reageren op je mailtje!

Voorzichtig aan!

Liefs Froukje

Stabma

Lijkt wel een beetje op een aflevering van een SF-serie, een parasiet onder je vel. Zag je hem ook kruipen? :-D
Gtvrdrrie, goor idee hoor, maar gelukkig, je bent er weer bovenop gekomen. De Copacobana: daar kun je vast mooi stappen, doet me denken aan die film van The Mask. Somebody stop me!
Maarre, hier alles okee. Ben aan het werk en heb nu even pauze. Ik ga volgende week twee dagen naar Londen voor mijn werk. Vet.
Heb een middag vrij dus dat is lekker.
Heel veel plezier daar, doe rustig aan.
Geen gekke beestjes eten/ in je huid laten kruipen.
Tut AM.

Annemieke

Haaai Ina,

Dus, ook al gesightseed in het ziekenhuis... Heb gehoord dat een infuusje ideaal is tegen de kater, maar om daar nu zo vanaf te komen.... haha. Lullig zeg, maar is je huisdier al vertrokken of blijft deze enkele jaren van jou lichaam parasiteren?? Fijn dat het opzich adequaat opgelost is, je hoort weleens mindere verhalen (bijvoorbeeld de blinde darm eruit terwijl het om een voedselvergiftiging ging... :S)

Nou, doe maar rustig aan zodat je iig weer heelhuids thuiskomt!

Liefs Annemieke

Hé Ina,

We hadden van John al wat gehoord over je avontuur in het ziekenhuis. Erg vervelend maar je bent gelukkig weer op de been en kunt je reis weer vervolgen...

Het werken met die meiden lijkt me erg bijzonder, balen dat je niet mag volleyballen, maar je alleen moet richten op het leren.

Geniet ervan en veel plezier tijdens het rondtrekken!

Liefs Alida

Wendy

Hey Ina! Waar antibiotica wel weer niet goed voor is! Goed dat je toch snel naar het ziekenhuis bent gegaan, kun je maar beter niet te lang meer rondlopen lijkt me... Leuk dat jullie naar Bolivia gaan, we zijn er al weer doorheen en heeft een enorme indruk achtergelaten, vooral de jeeptoer door Salar de Uyuni (mag je niet missen!) en het natuurreservaat wat in het zuiden ligt (iets met Eduardo maar kan even niet op de precieze naam komen). Kun je het beste in Tupiza via Tupiza toers doen, hebben wij hele goede ervaringen mee iig. Zijn nu in Mendoza Argentinie en vandaag hele dubieuze mountainbikes gehuurd. Heel veel plezier daar nog en tot horens,
Wendy

ina

hola! even een reactie van mijn kant.. copacobana is niet het befaamde strand bij Rio de Janeiro... Het is gewoon eens stad in Bolivia. Hoe het daar is horen jullie snel!

Elske

Heeey Ina,
Gaaf dat je naar Bolivia vertrekt en al is het dan niet 'het copacobana' uit het liedje, het staat toch maar weer op je lijstje 'things i've seen'!
Echt schrijnend wat je verteld over die meiden die daar zitten waar je werkte, beetje jammer dat je niet wat meer ruimte kreeg om iets leuks met ze te doen.
Nou meid, zet m op daar in Bolivia, genietse en blijf uit de buurt van de parasieten.
We horen wel weer!
X Els

regina

Het is ook niet het Copacobana van Rio.
Lola was het liefje van de barman van de Nicht Club
met de naam Copacobana, ergens in Amerika. Wie weet wie het zingt mag het zeggen (of zingen)

Gerard en Tiny

Hoi Ina,

Eindelik werris wat oer dij lezen,tjonge ek al yn't sikehus lein lokkich bist wer opknapt en sa ik fan dij
begryp hat eltsenien der wolris in akkefietsje.Ik moast ek dat oan it ferske fan Barry Manilow tinke doe't ik dat fan Copacobana lesde,(ik sil it grif snein efkes mei jim mem sjonge op beppe Sjoukje har jierdei,mar dan moatte we earst al wat alcoholische versnapperingen
hawn ha !!!???It begjint al aardich maitiid yn Fryslan
to wurden,de appel/parre beammen stean hast yn
bloei en de kij rinne hjir wer yn't lan,no ja dat sil dij
tink ik ,in woarst weze,mar ja tante Tiny mient dochs
dat se dat efkes sizze moat ......(sij is eins noch nea
sa fier fuort west as dij....Texel wie foar har al in wereldreis)No it giet dij goed der en foarsichtich en net unwennich wurde fan John!!!!

Groetnis Muoike Tryntsje alias Tiny fan Gerard ut Wytmarsum

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!