inahuitema.reismee.nl

Lago Titicaca

En de eerste week reizen is alweer achter de rug.. Een week waarin we voornamelijk van Lago Titicaca hebben genoten..
Vorige week dinsdag zijn we (Nienke, Ilse en ik) vertrokken naar Puno. Een busrit van 6 uren. Daar aangekomen snel een hostal gezocht en de tour geboekt voor de volgende dag. Rond 7u werden we opgehaald voor een boottocht op het Peruaanse deel van Lago Titicaca. Als eerste gingen we naar de Uros eilanden die ook wel bekend staan als ´the Floating Islands´. Dit zijn, zoals de naam al zegt, eilanden die drijven. Mensen maken deze eilanden al eeuwenlang door grond te gebruiken die in de regentijd boven komt drijven, vervolgens doen ze hier lagen riet overheen en hoppa.. je hebt een eiland. Het riet gebruiken ze ook om hun huizen en boten van te bouwen en ze eten t ook nog eens! Erg multifunctioneel dus. Het was leuk om hier even rond te kijken. Alleen jammer is dat de eilanden erg veel bezocht worden door toeristen.
Daarna gingen we verder naar Taquile, een tochtje van 2,5uur. Taquile is wel een ´echt´eiland. Eerst moesten we zo´n 40 minuten (deels omhoog..) lopen. De kust van Taquile leek wel mediteraans, echt heel gaaf! Weer heel veel terrasjes gezien (gelukkig konden we zelf later ook een terrasje pakken). Ook waren hier de bekende poortjes die je vaak in de reisbrochures hier ziet (zie fotos).
Een dag later zijn we van Puno naar Copacobana gegaan, de grens over naar Bolivia! Bij de grens een hoop poppenkast.. Eerst een stempeltje halen bij een of andere politie, daarna een stempeltje voor het beindigen van je visum.. Daarna 200 m lopen om de grens over te gaan (onze rugzakken werden in een lege bus de grens over gedaan). Toen in Bolivia weer wat stempeltjes halen en vervolgens gingen we in een klein volgepropt busje naar Copacobana. Dit omdat Peruaanse bussen niet verder de grens over mogen, tsja..
Het dorpje Copacobana is echt super relaxed! Het doet de naam wel eer aan ;).
Hier hebben we 2 dagen lekker rustig aan gedaan en vooral in de zon gezeten en alle restaurantjes geprobeerd. Die overigens erg goed waren. We zijn ook nog even naar boven gelopen bij een oud astrologisch punt, als op 21 juni de zon opkomt dan schijnt deze net door een gat in een van de stenen daar.
Vanuit Copacobana zijn we zaterdag naar Isla del Sol gegaan, weer een klein paradijsje. Eerst moesten we naar de noord kant van het eiland lopen waar we mooie ruines hebben bezocht. Vervolgens konden we of met de boot naar de zuidkant of lopend. Aangezien we toch al hadden besloten om op t eiland te blijven slapen en daardoor genoeg tijd hadden dachten we.. we kunnen wel lopen. Nou, dat hebben we geweten. Damn.. in de hitte.. geen andere levende wezens op ons pad, behalve een paar locals die op een hand te tellen waren. Dachten we dat we het ergste gehad hadden, kwam er nog een hogere berg.. Het leek soms wel de Chinese muur. Maar we hebben t gehaald en ook ongeveer in de tijd die er voor stond. Eenmaal in het dorpje aangekomen snel een hostal gezocht en gerelaxed.. Zie foto´s.. We hadden een erg mooi uitzicht! De volgende dag zijn we naar beneden gelopen naar de haven, met weer een boottochtje naar Copacobana. Vanuit Copacobana zijn we die dag nog naar La Paz gegaan met de bus, wederom ongeveer 5 uren.
Na La Paz zijn we naar Rurrenabaque gegaan, waar we nu zitten. Nienke is helaas een beetje ziekjes, vandaar dat ik tijd heb voor dit verhaal. Gelukkig gaan we morgen verder, naar de pampas in de Amazone van Bolivia!

John

hopperdetoptoptsjoptsjoptsop.....

Dat ziet er allemaal fantastich uit lieverd. Nog maar 2 weken dan mag ik ook eindelijk van dat alles gaan genieten met je!!! Gelukkig is dit nog maar een tipje van de sluier van wat we nog meer te zien krijgen....

Hier alles prima. En we hadden het niet meer verwacht, maar Ajax wordt zondag kampioen, is het niet prachtig.....

Zet hem op daar de komende tijd en geniet van alles wat je op je pad tegenkomt! Nou ja, bijna alles...

Muchos besos y te quiero!!!

El segnor Terra...

Titia

Hola Ina,

Het eerste wat ik dacht toen ik je bericht zag was : Titi-a? maar helaas;)

Echt super wat je allemaal ziet, die foto's zijn net plaatjes! Vooral die floating Islands, heel apart!

Nog maar veel meer foto's maken, zo hebben we hier een hele goede indruk en zijn we allemaal stiekem jaloers op je! Geniet er nog van..

En heel veel plezier, trouwens hoe gaat het met die lange tochten geen last van blaren hoop ik!

Mucha Suerte!

Besos Titia

Elske

Heey zuid-amerikaanse schone,

Prachtige foto's en mooi verhaal. Wat gezellig om dit met zn drieën te doen!!!
Heb je die skelettekopjes ook stiekem ff aangeraakt?

Heel veel plezier nog en de mail komt eraan!

Tut els

Tine

Hee Ina!

Super leuk om je verhalen te lezen, wat een mooie reis!
En dan die fantastische foto's op je site!! Bij sommige van de natuur dacht ik echt 'het is bijna onwerkelijk als je het niet met eigen ogen hebt gezien!'

Have fun & groetjes uit Groningen!

Stabma

Wat zul jij afgetraind terug komen! Tenminste, als ik je verhalen mag geloven en je niet stiekem per ezel naar boven bent gekomen. Enne, als een eiland bouwen zo tjopperdehop makkelijk gaat, begin ik er ook aan. Bouw ik eentje in 't Gat en hou ik daar mijn beachpopverjaardagsfeestje op. Goed idee, bedankt! ben ook even op reis geweest voor mijn werk. Twee dagen Londen, waarvan 1 dag en nog een middag vrij. Goed he. Dus je raadt het al: geshopt, terrasje gepakt, tax free inslaan, aach, je kent het wel, ik hoef het jou niet uit te leggen. Hee laiverd, geniet ervan, volgende keer een langere mail.
Tut AM.

Wendy

Hey Ina! Dank je wel voor je berichtje, wij zitten nu in Puerto Iguazu in Argentinie (bij die watervallen)! Heel mooi hier en Argentinie scoort erg hoog op onze lijst van favoriete vakantielanden in Zuid Amerika! Ben je in Trujillo ook bij Chan Chan geweest en de de Sol en de Luna tempels? Misschien dat dit NA cusco wat minder indrukwekkend is maar wij vonden dit wel leuk toen. Zaten trouwens niet in een hostal in Trujillo maar in Huanchaco aan de kust in hostal Nylamp, vonden wij wel een prima lokatie. Tot mails!

Wendy

En veel plezier nog:)

Arie

He Topperrrr,

Prachtig om alles te lezen en te zien. Ik blijf het zeggen, ben donders jaloers op je. Geniet van je mannetje komende maand en lekker op reis met z'n tweetjes.

De heu en tot over een dikke vette maand.

Ciao

Ilse

Hi chica!
waar blijven je nieuwe berichten? wij missen jou ook op de fotos hoor! we meeten snel!
Veel plezier nog en een dikke kus!