inahuitema.reismee.nl

Pampa, Pampa!

Pampa, Pampa!

Hallo allemaal! Jullie zullen wel druk koninginnedag aan t vieren zijn.. Helaas moet ik dat dit jaar missen, dus dacht ik ga maar weer even een verhaaltje schrijven!

In mn vorige verhaal vertelde ik al dat we de pampatour gingen doen. Hiervoor moesten we eerst van La Paz naar Rurrenabaque reizen. Toen we bij een reisbureautje zaten om een vliegticket te boeken werden we aangesproken door 2 Israeliers; zij wilden graag met de jeep naar Rurre en of wij met hun mee wilden. Het was korter dan de bus en goedkoper dan vliegen.. je ziet ook nog eens wat, dus Waarom niet?!

De volgende dag vertrokken we vroeg om eerst over de Death Road te rijden.. Watte? Dat is inderdaad niet zo'n veilige weg.. Het meest gevaarlijke deel mogen geen autos meer komen, wel kun je dit fietsen (met naast je heeel veel bermkruisjes). We hebben t er nog over gehad om dit evt te doen maar nadat we hoorden dat er een Amerikaan het ravijn in was gestort was het snel duidelijk.. laat maar..

Het uitzicht vanuit de jeep was heel tof, alleen jammer van t gehobbel. Al mn ingewanden zaten op t eind op een andere plaats geloof ik.. Bij t reisbureau zeiden ze dat de reis 10 uren zou duren. Dus na 10uren maar es even bij de chauffeur informeren.. Uh nee, we moeten nog 4 hoor! Damn! Weer lekkere info van t bureau dus.. maar goed, dat zijn we ondertussen ook wel gewend.

Toen we in Rurre aankwamen waren we dan ook errug blij en zijn we vroeg naar ons bedje gegaan. We zijn daarna nog 2 dagen gebleven omdat Nienke ziek was. Gelukkig ging t na medicijnen snel beter en konden we de pampa tour gaan doen! We zaten trouwens nog te twijfelen tussen pampa en jungle tour. Eerst leek jungle me leuker maar daarvoor moet je eigenlijk veel dagen gaan om echt ver in de jungle te kunnen komen, en de kans dat je dieren ziet is veel minder groot. Aangezien ik zo van dieren hou hebben we maar voor de pampa tour gekozen ;)

Ook hier moesten we eerst weer 3 uren hobbelen in de jeep.. Daarna met de boot naar ons kamp, op deze boot zouden we de komende 3 dagen vertoeven. De pampa's zijn een soort savanne wetland. Alles is nat dus ;)

Onderweg zagen we al heel veel dieren waarvan de gids, Kiki, helemaal enthousiast werd. We zagen blijkbaar een bepaalde aap die niet veel voorkomt, harstikke mooi :)

De 1e avond gingen we toen het donker werd (en er megaveel mosquitos waren!) op zoek naarallerlei dieren. We hadden geen idée wat de gids precies ging doen.. Op een gegeven moment zagen we dat er ergens wel kaaimannen waren en stapt ie de boot uit en gaat ie op zoek.. ok.. (Nienke ondertussen de boot besturen). Komt ie later ineens te voorschijn met een baby kaaiman! Weer een Kodak- en educatief momentje. Terwijl we warden lekgestoken vertelde de gids het eea over de kaaimannen.

Dag 2 gingen we Anaconda's zoeken! Dat zijn idd die gevaarlijke slangen.. Toen we de gids gingen vragen of t idd gevaarlijk was gaf ie daar niet echt antwoord op, maar we moesten gewoon maar goed gaan zoeken. 'En wat als ik 1 zie (nadat we wisten hoe ze eruit moisten zien)? ' ' Dan moet je mij heel hard reopen' Ok!

Op een gegeven moment had de gids van de andere groep er een! Wij met onze megagrote laarzen er naartoe rennen (dat moet er heel hilarisch uit hebben gezien), en daar was ie! Ongeveer 2/3 meter lang, het was nog niet zo'n oude. En daar was dus weer een Kodak momentje! Ieuw, een slang om mn nek!!

Later op de dag gingen we nog Piranas vissen. Helaas hadden we niet zo vaak beet (ik heb dan ook nix gevangen.. wel was heel vaak mn vlees weg.. hmm..). De piranhas behoorden later tot ons avondeten, je begrijpt.. die heb ik niet aangeraakt.

Later gingen we nog de zonsondergang bekijken, zelfs nog met een wijntje! Nice :)

De laatste dag zouden we eigenlijk heel vroeg de zonsopgang bekijken, het was alleen bewolkt dus dat ging helaas niet door.

Later hebben we gezocht naar Pink Dolphins. Dat zijn zoetwaterdolfijnen. Je kon ook met ze zwemmen maar aangezien in datzelfde water kaaimannen zitten vond ik t wel best (volgens onze gids kon echter alles..).

Op onze laatste dag hebben we ook nog een klein stukje jungle gezien. De gids legde t eea uit over gebruik van planten en bomen. Bijna elke boom die hij opensneed kwam wel een of ander vloeistofje uit dat de inheemse bevolking ergens voor gebruikt, interessant!

Na weer 2 uren op de boot en 3 uren in een hobbelbusje waren we dan uiteindelijk in Rurrenabaque.

De volgende dag gingen we (deze x wel) met het vliegtuig terug. Aangzien t hevig had geregend was t de vraag of de vlucht door zou gaan, gelukkig wel! Het vliegveld daar is gewoon een grasveld dus je begrijpt dat er na een regenbuitje niet veel meer van over is.

Het was een erg leuke vlucht met erg mooi uitzicht. Het is wel raar om vanaf de jungle dan in La Paz, wat op 4000 m ligt te landen.. Koud!

Na 2 dagen La Paz moest ik helaas afscheid nemen van Nienke en Ilse :( Zij gingen naar Uyuni, hier ga ik met John strax nog heen.

Ik moest van La Paz naar Lima zien te komen en dat was maar liefst 26 uur in de bus.. aangezien ik wel zin had in strand was het daarna nog 8u naar Trujillo. Kon geen bus meer zien daarna! Nicole, Australisch meisje dat ik heb ontmoet in Cusco, was ook voor het weekend naar Trujillo gekomen dus dat was erg gezellig! We zaten overigens niet in de stad maar in een klein plaatsje ernaast, Huanchaco. Echt zo'n surfersoord.

Het was leuk om hier een paar dagen te relaxen en nu ben ik weer in Lima. Omdat John hier morgen aankomt!! Dan gaan we samen Peru en Bolivia ontdekken :)

Wat trouwens wel kl*te is is dat ik mijn Nederlandse telefoon kwijt ben.. Mierde! Weet niet hoe en wat precies (doet er ook niet toe) maar vanmorgen was ie foetsie.

Ben dus alleen nog in Peru bereikbaar op mn Peruaanse nummer. Dit nummer is overigens veranderd (ja dat kan hier zo in Peru), het is nu: 005184984315649.

Reacties

Reacties

Regina

Wat de meesten niet weten is dat wij al eerder foto's hebben gezien van jouw laatste trip, echter zonder verhaal. En dat is maar goed ook!! o.a. De Death Road foto ontbreekt nu, maar als je die ziet zijn al die kruisjes (niet op foto gezien gelukkig) meteen denkbaar. Harrejakkes, maar goed dat wij hier alles niet weten. Maar Ina, sinds wanneer houdt jij van dieren...? Jullie kozen voor de Pampa tour om meer dieren te zien! Goh. Ennuh, vissen op Piranas, deed je daarbij zelf steeds het vlees op het haakie??
Interessant lijkt me die vloeistof uit die bomen, wat overal goed voor schijnt te zien. Vraag de volgende keer even of het ook cellulites verhelpt, zo ja, neem dan maar een litertje mee naar Nederland.
Nou meiske, op dit moment bevindt John zich nog in het luchtruim maar het volgende verslag zal van jullie samen zijn. Protte wille tegeare.

Elske

Heey Ina,
Wauw hey wat een megacoole foto's. Vind het echt superstoer dat je die slang om je nek hebt gehad en dan die kaaimannen op het kamp, ik zou geloof ik niet een oog meer dichtdoen!
Heel veel plezier met John en geniet lekker van de mooie reis die jullie nog samen gaan maken!
Tut Els

Margreet

Hey Ina,

Wat weer een leuk verhaal over je reis in het verre peru. Aan de foto's te zien is het daar prachtig met al die mooie bezienswaardigheden en (enge) beesten die je daar tegenkomt.
Wij komen net terug van Schiphol waar we John op het vliegtuig hebben gezet.
Veel plezier daar met zijn tweeen en we kijken uit naar het volgende reisverhaal waarschijnlijk van jullie samen.

Groeten Martijn & Margreet

Carolien

Prachtige verhalen en foto's! Wat super dat je het zo naar je zin hebt. Krijg ook enorm zin in vakantie van al jou verhalen! Heel veel plezier met John! geniet nog maar enorm, want voor je het weet zit je weer in het saaie Nederland... :-)

Groetjes Carolien

Thea

Minske, minske, wat makkest wer wat mei ! Ik zou het niet eens durfen wat jij allemaal doet ! Het is denk ik wel fijn dat John er straks ook bij is, super voor jullie.
Nou doe de groeten aan mijn stoere achterneef, en zeg maar dat jij mijn allerstoerste buurmeisje ooit was ! Doei van Thea .

Arie

Fantastisch!!!

Titia

Super Ina, wat een verhalen!!
John is er nu ook al, Heeeeeel veel plezier met z'n 2en ben benieuwd of hij ook zulke stoere dingen gaat ondernemen?!

Tut Titia

Stabma

Jodeli!
Is John heelhuids aangekomen? heeft ie wel wat meegekregen van de vlucht na een heftige Koninginnedag viering of heeft ie alleen maar liggen pitten. .. haha. veel plezier, langer verhaal volgt via de hotmail.
Tut AM.

Broer

Bedankt voor je kaart Ina. Met interesse je reisverhalen gelezen. Het moet wel een geweldige ervaring voor jou zijn. Over twee weken zit ik ook op het continent: een bezoek aan Brazilie. Het is wel leuk om weer bvekenden te ontmoeten en Brazilianen zijn erg gastvrij! We zien elkaar wel weer in De Jouwer.
Groetjes, Omke Broer

Patricia

He Ina,

Wat een spannende verhalen allemaal,ik vindt het wel stoer van je wat je allemaal onderneemt.
Inmiddels is John ook bij je,heel veel plezier samen!!!

Groetjes Rogier,Patricia en Jessie.

Bonito

Bonita

Bonito

Waar is bonita?

Jeannette

Hey ina en john!;-)

Heb weer even de tijd genomen om alle verhalen door te spitten..poeh wat een verhalen ook weer!
Echt super wat jij (en nu ook john) daar meemaakt!!En die kodak momenten...geweldig!!Ik wil jullie nog heel veel plezier wensen met zn twee, geniet ervan!

Liefs x Jeannette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!