inahuitema.reismee.nl

Bonita!

Hallo allemaal!

Vanuit Chili weer even een verhaal(tje..), we hebben al superveel beleefd en zullen proberen daar een indruk van te geven!

Eindelijk was het zover.. Donderdag 1 mei arriveerde John in big city Lima!! Na natuurlijk een warm onthaal van mijn zijde en een erg spectaculaire taxirit kwamen we in Miraflores aan, een rijke wijk in Lima. Daar even wat rondgeslenterd en lekker luxe bij de zee gegeten!

De volgende dag gingen we gelijk al verder, naar Paracas! Dit stadje is vorig jr aug. Getroffen door een aardbeving en hier waren nog resten van te zien, alhoewel het er allemaal al redelijk goed uitzag. Paracas staat bekend om zijn Islas Ballestas, waar veel vogels, zeehonden, pinguins en allerlei andere dieren zitten. Hier zijn we met een boot naartoe gegaan, dat was erg leuk! Ook kwamen we langs de Candelabra. Je ziet vanaf de kust een soort kandelaar in het zand, deze figuur zit er al jaaaaren (weet niet meer precies hoe lang) en de theorieen lopen uiteen over hoe dit hier gekomen is.. (herkenningspunt voor piraten ed).

Vanuit Paracas gingen we met een meisje dat het hotel geregeld had naar Huacachina. John kon daardoor gelijk even kennismaken met de lokale bus, wat prima verliep J

De kust van Peru is erg woestijnachtig, de afgelopen week hebben we daar dan ook genoeg van gezien.. Huacachina is een kleine oase in de woestijn. Toevallig waren Nienke en Ilse ook in Huacachina dus kon John gelijk mijn Nederlandse Peruaanse amigas ontmoeten! En voor mij was het leuk om weer even bij te kletsen, want ja we hadden elkaar natuurlijk al 2 wkn niet gezien ;)

Bij Huacachina kun je sandboarden.. dit moesten wij natuurlijk ook doen! Met een sandbuggy ga je de woestijn in, echt heel raar idee! Het was soms net of we in een achtbaan zaten, zo hard ging t. Het sandboarden zelf was wel grappig maar niet te vergelijken met snowboarden (voor het geval jullie nu dolenthousiast worden), het ging allemaal niet zo hard en als je wel heel hard ging kon t best gevaarlijk zijn.

Via Huacachina gingen we naar Nasca, waar we weer een heleboel dingen gedaan hebben. ´s Ochtends gingen we met een klein vliegtuigje boven de woestijn van Nasca vliegen om daar de zogenaamde Nascalijnen te bewonderen! Dit zijn lijnen die ook op mysterieuze wijze in de woestijn zijn ´getekend´. Deze lijnen zijn ook al zo´n 1000 jaar oud (ongeveer...) en zijn dus nog steeds zichtbaar! Ze zijn ook behoorlijk groot, het is op de fotos wat lastig te zien maar sommige zijn 100-en meters lang.

´s Middags in Nasca hadden we nog nix gepland en er was verder niet zoveel te beleven dus we gingen maar op zoek naar iets.. Bleek dat het zondag was en alle reisbureautjes dicht waren (alles is buiten stad dus zomaar taxi nemen is niet echt veilig), gelukkig kwamen we nog 1tje tegen die wel open was! Met een heel erg aardige gids en verder alleen wij 2en gingen we naar een oude (pre-Inca) begraafplaats..., genaamd Chauchilla.

Helaas is veel al leeggeroofd dus het blijft soms wat gissen hoe het eruit heeft gezien. Het waren iig tomben waarin meerdere mensen werden begraven, naar het Oosten toe. Ze zijn helemaal in doeken gewikkeld en in foetus houding begraven (zo word je ook geboren is de gedachte en je hebt natuurlijk een volgend leven waarin je ook zo ter wereld komt..). Best raar om te zien zul je begrijpen, omdat t leeggeroofd is zijn overal over t terrein verspreid nog botten te vinden..

Na deze drukke dag in Nasca gingen we diezelfde avond gelijk verder naar Arequipa. Dit is een afstand van ong 9 uur en dat soort afstanden worden meestal alleen aangeboden in de vorm van een nachtbus. De volgende dag voelde John zich helaas niet zo lekker dus die ging op bed liggen. Gelukkig voor mij hadden we een hostel met dakterras dus ik heb me wel vermaakt J. Het was voor John maar 1 dagje in bed liggen, de dag erna gingen we nog even naar het klooster in Arequipa en op zoek naar een tour voor de Colca Canyon.

De busreis naar de CC ging over errug grote hoogten! Maar liefst 4800 meter! Onderweg kwamen we vicuna´s, alpaca´s en lama´s tegen (ik weet het verschil nog steeds niet..). Vanaf het hoogste punt konden we allerlei besneeuwde toppen zien liggen, mooi! En Koud!! ´s Middags hadden we in een klein dorpje een wandeltocht met een erg leuke gids. Ze vertelde allemaal interessante dingen, educatief middagje dus J.

In de namiddag konden we nog lekker chillen in de sauna en jacuzzi van ons hostel, niet verkeerd! De volgende dag moesten we al erg vroeg op staan om condors te gaan bekijken! Ina kwam er toen achter dat John wel erg veel van vogels houdt.. pfff.. ;)

De condors waren echt megagroot en kwamen heel vlakbij. Iedereen was helemaal lyrisch over deze condors terwijl zich dit ook nog afspeelde in de 1na diepste kloof van de wereld, de Colca Canyon. Ook het vermelden waard vind ik.

Vanuit Arequipa gingen we naar Chili! De bus bracht ons naar Tacna, daarna moesten we met een taxi verder de grens over. Raar fenomeen! Chili zag er gelijk anders uit, echt veel moderner en minder armoede. Helaas werd ik toen ziek.. dus weer ff een dagje wachten voordat we iets konden ondernemen. In Chili waren we in de stad Arica, aan het strand! Daarom hebben we maar (nav een goede tip van Nienke en Ilse) mountainbikes gehuurd en zijn we de stranden van Arica bij langs gegaan. In de avond gingen we alweer met de volgende nachtbus naar San Pedro de Atacama, van waaruit we nu dit verhaal typen. Vandaag zijn we een stuk te wandelen geweest (we moeten ons toch wat voorbereiden op de incatrail), ergens omhoog gelopen en van een schitterend uitzicht kunnen genieten! San pedro ligt ook nog in de woestijn, maar al wel op 2000 m hoogte. Rare gewaarwording. Vanmiddag liepen we hier nog te zweten in onze korte broek en hempie, nu is t steenkoud met 2 truien over mekaar heen!

Morgen gaan we naar Salar de Uyuni, spannend! Daar volgt natuulijk later meer over!

Geniet van t weer in NL en tot snel!

Alida

Hé Ina en John,

Het is een heel verhaal geworden, maar absoluut niet saai om te leven. Ik krijg spontaan visioenen over hoe het er ongeveer uit moet hebben gezien maar de foto's zijn stukken mooier, kun je nagaan hoe het er ziet als je er zelf middenin staat.

Super ook dat je deze ervaring(en) met elkaar kunt delen!

Geniet ervan en ook van elkaar!

Liefs

Alida

Ik bedoel lezen...oeps...

Annemieke

Hello Ina en John,

Wat is het weer leuk om jou/jullie verhaal te lezen. En uiteraard om de foto's te bekijken, ben toch wat visueel ingesteld. Maar ik zie en lees dat het daar super mooi is! Jammer dat je zo nu en dan wat ziekjes wordt, maar dat gaat allemaal snel weer over zo te lezen, geen ziekenhuisopname iig!

Gelukkig hoeven we in Nederlans 's avonds niet eens meer twee truien aan, het is hier echt een heerlijk weertje. Alleen jammer dat je weet dat het maar voor korte duur is... Dus geniet nog maar van het weer dat jullie daar hebben!

Xx Annemieke

Elske

Heey John en Ina,
Mooie pics hoor en dat sandboarden leek best wel spectaculair. (staat je goed john!)
Die begraafplaats ziet er ook indrukwekkend uit, gaaf om dat van zo dichtbij te zien.
Nou lieve mensen geniet nog maar even flink van jullie peruaanse avontuur!
Tut vanuit een tropisch (maar niet meer voor lang) Nederland.

Saco

Hey Johndor en HuacachINA!

Mooie foto's van een prachtig land. Veel plezier en avontuur en ik bel binnenkort wel ff.

Gr. Saco

Oene

Hey Ina en John,

Eerst allemaal prachtige verhalen van Ina, nu verhalen en belevenissen van jullie twee. Prachtige foto's en mooe verhaaltjes. Ina, ga straks nog een reis verslag in boekvorm maken ? Volgens mij heb je voldoende stof om een boekje te vullen. Geniet van de omgeving en jullie samenzijn. Tot ziens.

groet, Oene

Arie

Beste vrienden,

Ik maak er geen woorden aan vuil. ZUCHTTTTTTTTT

Geniet van elkaar en van jullie gruwelijke mooie vakantie.

Ilse

He meis, klinkt goed al jullie verhalen! Ik zit nog een dagje in cusco en dan moet ik het toch echt achter me gaan laten hier :( Heb wel superzin om te gaan reizen, vertrek morgen naar Nazca! heb je ondertussen al een nieuwe tel of gaat die er niet komen?
We contacten!
Dikke kus