inahuitema.reismee.nl

La vida en Cusco

En ik zit alweer een maand in Cusco! Hoog tijd om jullie eens op de hoogte brengen van het leven in Cusco!

Als Nederlander moet ik toch eerst met het WEER beginnen.... Normaal gesproken duurt het regenseizoen tm februari. Dit jaar is er in febr. echter niet zoveel regen gevallen. Volgens de locale bevolking wordt het dan in Maart juist weer natter.. Nou, daar hebben ze wel redelijk gelijk in. Wanneer je eerst in een shirtje op een terras zit moet je daarna schuilen voor een dike stortbui en moet je gelijk een trui en jas aantrekken anders is t veel te koud! De afgelopen dagen is het gelukkig wel wat beter geworden, al ´mooie´ rode randjes op mn huid gekregen, verbranden gaat hier heel snel!

Het verkeer in Cusco is (zoals in vele niet westerse landen) echt absurd. Iedereen rijdt maar wat door mekaar en ´rechts voorrang´ kennen ze hier echt niet! Cusco heeft veel collectivos en taxis. ´gewone´ auto´s zie je praktisch niet. Collectivos zijn kleine busjes, ik denk dat ze te vergelijken zijn met Arjan zijn Ghanese trotro´s ;) Een man hangt uit de deur en schreeuwt waar ze naar toe gaan.. vervolgens worden er zoveel mogelijk mensen in het busje gepropt.. en Vamos!
Daarnaast zijn er dus de taxi´s, die wij Westerlingen meestal gebruiken. Het zijn kleine dingen die meestal half uit elkaar vallen. Voor omgerekend 0.50 eurocent kom je in Cusco op de plek van bestemming. Erg handig! En ja, s avonds neem ik altijd een taxi!! En deze taxi´s zijn overigens wel veilig hoor, heb me er nog nooit onveilig gevoeld :)

Overigens zit ik nu ook in mn nieuwe appartement! Afgelopen woensdag ben ik verhuisd! Het gastgezin was wel leuk maar had toch wel zin om ergens anders heen te gaan. Bij het gastgezin waren ze iets te veel opvoedkundig bezig vond ik.. Vertelden ze hoe ik mn bed op moest maken enzo en hoe ik de deur zachtjes dicht moest doen.. Sorry, maar ik ben al opgevoed en dat hebben mn ouders prima gedaan :)
Het nieuwe app is prima.. T was alleen wel best smerig toen ik erin kwam dus eerst maar naar de supermarkt om schoonmaakspullen te halen. Daarna alles uitgepakt. Deel het appartement overigens met 2 Nederlandse meisjes dus dat is ook wel gezellig!
Als ik aan mijn appartement denk kom ik uit op een ander kenmerk van Cusco: Geen Water..!!
´s avonds tussen 9 en ´s ochtends 6 uur heb je eigenlijk nooit water en als je pech hebt (en dat hebben wij vaak) heb je s middags ook geen water.. Blijft dus nog s ochtends over.. Nou goed, je moet er aan wennen en t hoort er nou eenmaal bij.. Als je dan dus s ochtends water hebt is het vervolgens nog maar de vraag of je warm water hebt om te douchen.. helaas hebben wij dat in ons appartement lang niet altijd. Ze zijn nu alleen bezig bij ons in t app omdat er een grote schimmelplek in de wand bij een van mn huisgenootjes zit en ze zouden ook kijken of ze t probleem met t niet warme water op kunnen lossen, ben benieuwd.. Als het op zn Peruaans gaat heb ik er weinig vertrouwen in. Het water wordt trouwens verwarmd door electriciteit. Als je gaat douchen moet je een of ander knopje omdraaien en wordt t water dus verwarmd. En inderdaad, electriciteit -> schokjes.. ben laatst al half geelectrocuteerd, hoop dat ze dat probleem ook op gaan lossen..

Op straat zie je hier nog veel mensen in originele klederdracht. Enerzijds zijn dit mensen die echt zo gekleed willen gaan. Anderzijds zijn t mensen die het doen voor de toeristen, als ze spullen verkopen of geld vragen voor een foto.. Al met al blijft t apart wanneer je op straat loopt en een klein indigena vrouwtje loopt naast je met haar hele hebben en houden op haar rug.. De mensen hier (ook meer moderne) dragen hier alles op hun rug.. Spullen en ook kinderen.. tot wel ongeveer 3 jaar gaan kinderen nog gewoon op de rug! Wel indrukwekkend om te zien, soms is het kind verhoudingsgewijs de helft van zn kleine moeder. Deze vrouwen geven hun kids ook nog erg lang borstvoeding en dat doen ze ook gewoon op straat.. Hoppa, trui omhoog! Ai.. ff andere kant op kijken..
Dat de mensen hier alles op hun rug dragen is ook niet zo heel vreemd, een kinderwagen oid zou hier niet echt passen. Er zijn veel straatjes met oude bestrating en trappen. Waar ik nu woon, in San Blas, is dit vooral zo. De autootjes kunnen er nog maar net door en als je loopt moet je jezelf soms echt tegen de muur aandrukken om niet tegen de auto aan te komen. San Blas is een van de hogere delen van Cusco, wat betekent dat je heel wat trappetjes omhoog moet. Ik ben inmiddels wel een beetje gewend aan de hoogte maar als je de trappetjes te snel neemt is het echt ff uitrusten daarna! Het omhoog lopen is het trouwens wel waard, want eenmaal daar heb je echt een prachtig uitzicht over Cusco!!

Naast de vele mensen op straat die je dingen willen verkopen (cusco is nog best toeristisch) zijn er daarnaast veeeel zwerfhonden. Inderdaad, mijn grootste vrienden.. NOT.. Waar ik eerst woonde moest ik altijd door een straatje waar deze honden zich allemaal gingen verzamelen. Ai.. Gelukkig kijken ze echt totaal niet naar mensen en is er nog nooit iets gebeurd.. Waar ik nu woon heb je eerst een binnenplaatsje, en inderdaad, 3x raden wat de mensen daar hebben .. Honden! De honden zelf vind ik inmiddels al niet echt een probleem meer, wel dat ze overal hun behoefte achterlaten.. yak! Naast honden doen mensen trouwens ook graag zo nu en dan even een plasje op straat.. Heb al een paar x mannen en ook vrouwen (ja echt waar) ergens zien plassen.

Zoals ik de vorige keer al heb verteld heeft Cusco vaak stakingen. Al regelmatig heb ik mensen op straat zien lopen om tegen van alles en nog wat te protesteren. Ook zijn er regelmatig een soort parades. Elke zondag is op Plaza de Armas (hoofdplein) een ceremonie. Voor de catedral zitten legerleiders en de burgemeester enzo. Vervolgens komen er allemaal groepen langs die een dansje doen en-of muziek spelen. Best een groots gebeuren en voor mij raar dat dit elke zondag zo is! Het zijn over t algemeen scholen of buurten die hierin mee lopen en t wordt ook wel wat als een verplichting gezien.

Deze week is het Semana Santa in Cusco. Afgelopen maandag was er een soort processie voor de beschermheer/god van de aardbevingen, een zwarte Jezus. Rond 4u vertrok een hele stoet vanaf de kathedraal om rond 7u weer terug te keren. Het hele plein stond echt BOMvol mensen. Op een gegeven moment gingen de klokken luiden en gingen de sirenes van brandweer en politie loeien en gingen mensen bidden. Dit alles om dus te bidden voor geen aardbevingen.. Veel mensen in dorpen hebben ook soort poppetjes op hun huis die erop gezet worden als t huis klaar is, dit is om t huis te beschermen tegen aardbevingen.
Waarschijnlijk zijn er rest vd week ook veel dingen te doen omtrent semana santa. Leuk dat er vanalles te doen is!

Mijn excuses voor de spellingsfouten, alles hier wordt rood aangegeven dus het overzicht is voor mij een beetje weg :)

Reacties

Reacties

Annemieke

Haaai Ina,

Jeetje wat een lekker lang verhaal, altijd leuk om te lezen! Ben nu op m'n werk en geef een uurtje informatiekunde, dus mooi de tijd om m'n mail te checken en jou reislog te lezen haha. Zo raar is dit leventje dus ook weer niet, want ik krijg er nog € voor ook.

Je had het dan wel over de stortbuien en dat het dan koud wordt enzo, op dit moment hagelt het hier en moest ik vanochtend krabben... en ook nog geen lekker kleurtje. Zullen we ruilen? Dan neem ik de stortbuien voor lief :P

Nou Ina, veel plezier!

In afwachting van je volgende verhaal,
liefs Annemieke

Regina

Hé Ina,
blij te horen dat je thuis goed bent opgevoed. Wat ik je echter niet heb geleerd is om na elk toiletbezoek die autenthieke roze kleedjes weer te fatsoeneren......;)
Dan hebben al die wildplassers het daar stukken gemakkelijker, maar daar zul jij je niet onder scharen.
Als ze daar de electrische problemen niet kunnen oplossen moet ik Michiel dan sturen of moet ik jouw polis misschien opwaarderen? Ik heb liever dat je zongebruind weer thuis komt dan met roestroodbruine haren rechtovereind!!
Maar één ding zijn we nu van overtuigd; aardbevingen blijven je bespaard! Ik neem aan dat jouw appartementje ook beschikt over zo'n anti-aardbevingpoppetje.
Tot de volgende keer.

Alida

Hé Ina,

Heel toevallig heb ik gisteren weer even op je site gekeken en naar je nummer gezocht. Ik dacht ik moet maar eens even een smsje die kant opsturen...

Nu open ik vandaag mijn mailbox en wat zie ik? Weer een nieuw verhaal, erg leuk! Dat smsje houd je dus nog van me tegoed... ;-)

Je hebt een mooi compliment richting je ouders gemaakt, en denk ik een verstandige keuze gemaakt door op zoek te gaan naar een eigen appartementje. Het is alleen jammer dat, mocht je al kunnen douchen, je er dan als punker onder vandaan komt.

Ik zal zo je foto's nog even bewonderen, die heb ik nl. nog niet gezien.

Veel plezier en tot de volgende keer!

Groetjes Alida

rina lenes

Hallo Ina,

Ja, een berichtje van de tante, had je niet verwacht he?

Ik heb zo al een paar reisverhalen van jou gelezen en ik begrijp dat het leven daar zo af en toe een beetje chaotisch is, of zijn wij misschien teveel mensen van regelmaat en orde. Och, alles zal zijn voor en tegens hebben. Wat dat betreft heeft het misschien wel wat van Bali.

Ina, geniet ervan want de tijd vliegt en voor je het weet is het weer voorbij.

Groetjes van (tante) Rins en natuurlijk ook van Siebrand

Annemieke

Regina, Michiel zou vast wel deze storing op willen lossen. Maar waar kan hij de reiskosten declareren? :P

Oene

Ina, wat weer prachtverhaal, wat weer een belevenis. Zo beleef je steeds wat anders. Beleef het en geniet ervan. Ben trouwens blij dat je weer veilig bent geland, ja als wij een vogel waren geweest hadden wij wel veren gehad ! C Y en de groeten van Agnes en Alice.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!